Wednesday, August 24, 2011

Kuih muih,,

Bulan puasa dah nak sampai ke akhir nye,, tapi aku belun jumpa ag kuih kegemaran aku kat kedai,, memang la banyak yang jual kat kedai, kat bazar ramadhan, tapi nak cari yang sesuai dengan selera ne bukan senang doe, yang di jual tu bukan semua nye sedap, wana pun xmenarik pehatian aku untuk membeli, ape tah lagi untuk aku memasukkan ia kedalam mulut ku, haha,, Nanti xpasal-pasal masuk hospital, dah r hospital tu bukan nye suka aku, haha,,, Biasa nye, bulan puasa ne, aku akan beli 2 jenis kuih yang boleh di katakan setiap tahun la aku beli. yang pertama Jala mas, dan yang kedua Roti Khurasan, 

Korang sebut betol-betol, khurasan bukan kurang asam, Roti Khurasan ne macam burger je, kalau xtau burger tu ape baek xpayah idup la,, hehe. cuma khurasan ne di balut dengan kulit popia dan di goreng, pastu di punya inti mcm inti karipap, haha,, sekarang ne aku nak ajar korang cara nak wat kuih kegemaran aku, Jala mas la, Jala mas merupakan sejenis kuih tradisional Melayu yang lemak manis yang dihasilkan dengan menggunakan kuning telur yang dimasak dalam air gula. Kuih jala mas lebih femos kelantan dan terengganu. Dulu, zaman tok nenek aku jala mas biasanya dikhaskan bagi hidangan raja dan kaum bangsawan. Ini disebabkan kos penghasilan yang mahal dan cara menghasilkannya yang rumit.


Nak wat benda ne bukan nye susah ngat pun,, cuma perlukan sedikit ketelitian, kalau bahasa English kita panggil focus. hehe...

Bahan-bahan nye :
  • 15 biji telor
  • 400 g gula halus
  • 2- 3 helai daun pandan
  • 4 cawan air
  • beberapa helai daun pisang tok wat corong
Cara membuatnye :
  • Tapis telor untuk memdapatkan telor kuning SAHAJA. boleh tapis guna kain, dan pukul sedikit telor tersebut,,
  • Masak air gula bersama air sehingga gula tersebut hancur dan mendidih, pastu tapis la air gula tu. kemudian masak air tersebut bersama dengan daun pandan sehingga agak pekat. Dengan menggunakan api yang kecik, xmo yang besor-besor nanti tak sedap, hehe.. didihkan air sehingga berbuih halus,
  • Pastu uraikan telur kuning tadi dengan menggunakan corong pisang ke dalam air gula, biar kan seberape ketika, biar kemanisan tu meresap,,
  • Angkat dah toskan
  • Leraikan urat emas itu di atas pinggan dengan menggunakan dua batang lidi satay or garfu,,
siap la jala mas kita,, selamat mencuba,, hehe

NOTE :

tok resepi ne aku bukan mengauta k, aku membuat rujukan dengan tok wan, haha,,, Cik na wat balik jala mas yang sedap mata memandang, arap-arap sedap la untuk di makan, hehe,,

1 comment: