Friday, April 27, 2012

Budaya Sindir Menyindir

Bila datang je ofis aku berasa sangat happy kerna aku lihat tas meja aku xde sebarang NOTE pun, that's meas ak xde keja untuk dibuat tok sebelah pagi nye, so aku relex je la,, salah seorang officemate aku bagi link youtube, aku punya la excited nak tengok, yang ayat xleh bla tu kan ayat last dy, "sesuai and macam ko"... WAT THE SHEEP kan,, ape yang di maksudkan dengan ayat tu pun aku xtau,, tapi bile ak tengok video tu baru aku tau, haha,,, korang layan lu video ne, 

 

Mesti korang gelak je kan tengok video ne. Prof Sir Tap Hatemanak telah mengajar kita bagaimana nak menggunakan budaya ini dengan betol. kita mesti menggunakan kata-kata yang indah dan elok-elok, pastu yang paling penting adalah MATA kita mesti keatas dan TANGAN ke dada, tu yang paling penting, untuk menyedapkan lagi cara penyampaian nye, mimik muka dan nada yang digunakan mesti la tetap dengan pergerakan yang dilakukan, baru ia dapat menimbulkan kesan yang mendalam kepada si pendengar. haha
 
Sebenar nye budaya sindir menyindir ne dah lama bertapak dalam hati nurani setiap insan, budaya ini dijadikan salah satu cara untuk menegur atau menyatakan ketidakpuasan hati, bukan semua orang boleh menyampaikan teguran dengan berterus terang dan bukan semua orang boleh menerima teguran yang agak kasar, so dengan sindir or kiasan, hope dorang akan paham., tapi yang menyakitkan hati, ada juga orang yang xsedar yang dy or mereka disindir. pastu siap nak masuk campur untuk menyindir ag tu, bodo tol kan, haha,,, ini la orang cakap, belaja dah tinggi bertingkat-tingkat tapi yang tang bodo nye ag tinggi, haha...


Kadang-kadang sindir ni boleh membuatkan hubungan makin jauh makin renggang, aku tau la, aku penah lalui dan alami semua ne,, tang ne aku malas nak cerita, bosan kot cite nye, aku rasa korang pun penah lalui semua ne, semua ne lumrah kot, xkira la korang normal or adnormal, akan lalui semua, kalau korang BABYFACE lagi banyak orang yang suka sindir kot, tu sindir jeles bukan nak tegur, haha. kalu xnak di sindir jeles baek korang kurangkan ke"BABYFACE"an korang tu, tu kalau korang xmampu nak tahan sindiran dorang, kalu korang mampu, kekal kan kecomelan anda itu,

Biasa nye, orang akan sentap or terasa bila kena sindir, haha,, aku suka tengok muka orang sentap,, yang aku paling tengok adalah orang yang selalu wat orang sentap pastu tiba-tiba dy yang sentap, raut wajah tu xkan ku lupa kan, haha,, COMEL giler kot muka dy,, haha,,, tu satu kepuasan tau, walaupun korang power wat orang sentap, jangan ingat orang xleh nak wat ko sentap balik ke, 

Bagi aku la, budaya sindir ne ada baek buruk nye, korang yang baca blog aku ne semua pandai-pandai belaka, so korang pk la sendiri ape yang baek, and ape yang buruk, yang baek tu teruskan dan ape yang buruk tu korang wat sempadan pastu try make it better. cakap macam senang je kan,, nak wat tu susah, ia memang susah, tapi xsalah try...

NOTE:
selamat mencuba, haha

No comments:

Post a Comment