Friday, April 20, 2012

Seniority

Dah lama cerite sal ne aku nak tulis, tapi belum terbuka hati nak tulis je, tajuk je dah ada,, haha,,, ala,,, tu pun korang xpaham ke,, jangan la wat ceq macam ne, huhu,,, ceq penat na nak explain panjang-panjang, al-maklum la sekarang ne dah usia dah lanjut, haha,, walaupun usia dah lanjut tapi babyface nye tetap ada, yang tu yang paling penting, kalau xde benda tu bukan prince auta la jawap nye, haha,,


Maybe korang kurang paham or wat-wat xpaham ape yang di maksudkan dengan SENIORITY ne. ak dah tanye UNCLE GOOLE td. dy pun bagi jawapan yang kurang meyakinkan aku untuk mempercayai nye.. so aku pun guna la khidmat ASMARA.. haha,, dy pun cite la panjang lebar, so bila nak tulis dalam ne, aku terpaksa ringkaskan, yg tu aku paling malas nak wat, hihi,, klu xperlu ringkas aku guna copy and paste je, kan senang, tapi tok membuatkan korang lebih paham maksud term tu aku merajinkan diri untuk meng"explain" kepada korang, SENIORITY tu bermaksud banyak pengalaman, dalam ayat yang paling mudah adalah orang lama, ada paham,,

Biasa nye, term ne digunakan di sekolah, university dan tempat keja, di sebabkan salah paham dengan maksud sebenar la berlaku nye kes buli, kes dera di sekolah, wat the sheep tol kan,,, setelah aku sendiri melalui nye, baru aku paham perasaan nye, ape yang ada dengan term tu, kalau jawatan dalam syarikat xpe r gak, gaji manyak besa woo, tapi kalu dah sama level, yang membeza kan adalah masuk awal dan masuk lambat je, xmembawa ape-ape kesan pun, kalau masuk awal boleh la nak berlagak dengan orang yang masuk lambat,, tu bukan cara nye, korang kan ORANG LAMA, so perlu menunjukan kan teladan yang yang, bukan nak tunjuk belagak,

Sebenar nye kes ne nga berlaku, xkira masa dan tempat, contoh nye, kat tempat keja asmara, ada seorang budak yang aku bagi nama wan, dy masuk keja awal sebulan dari si hafiz. pandai je aku bagi nama kan, nama tu adalah rekaan semata-mata. xde kaitan dengan yang dah hidup ataupun yang dah meninggal dunia, haha (^_^)".... cite nye bermula dari 1st day hafiz masuk ofis ag, dy tanya la kat si wan ne, macam mane nak p solat jumaat, dengan muka malas nak layan nye, dy cakap tumpang je sapa-sapa yang ada keta,, ape perasaan hafiz masa tu, korang bayangkan je la, lupa lak nak bagitau yang wan dan hafiz ne adalah pekerja kontrak je, bukan tetap pun, tapi dorang xngam antara satu sama laen, wan lebih suka berkawan dengan staff tetap kat sana, xlayan ngat la hafiz ne, biasa la, budak baru masuk kan, mane layak nak kawan dengan wan,,

Itu menunjukkan yang walaupun sama level tapi still ada sifat senior and junior tu, bagi aku xpatut la berlaku semua ne, kalu korang bersatu, xkan nye ada masalah buli membuli ne, just amalkan pepatah yang orang tua selalu cakap "yang tua di hormati dan yang muda disayangi". kalu amalkan yang ne, mesti dunia aman, xde persengketaan. 


NOTE :
Xelok berlagak. xkena nye kalu berlagak..

2 comments: