Thursday, April 12, 2012

Salesperson

Sekarang susah giler nak cari kerja kan, sebenar nye xde r susah ngat, tapi bagi yang memilih kerja macam aku ne memang susah la nak dapat keja kan, dapat keja tu tolak, dapat yang ne pun tolak, ape yang aku xtolak semua aku tolak,, aku bab keja memang memilih, tapi xde r memilih ngat, biasa-biasa je, huhu,, korang p la cari kat mane-mane tempat pun, hanya ada satu je keja yang amat memerlukan kan orang tapi orang yang apply nye kurang, so kalau korang yang apply MESTI dapat nye, itu pun kalau korang nye memcapai kelayakan yang di tetapkan oleh company..

Keja yang aku maksud kan adalah SALES, ala,,, dalam bahasa mudah nye keja yang berkaitan dengan orang la, macam pelik je bunyi nye kan,, haha,, ia macam korang kena jual BENDA la kat customer, BENDA tu boleh jadi produk, event, dan loan, keja ne korang nye gaji memang la xekot korang nye kalayakan akademik. adoi,,, xkan itu pun korang xtau, kalau korang ada MASTER or PHD gaji korang akan sama dengan dak SPM je, ada paham, yang membeza kan korang adalah korang nye komisen je, kalau korang dapat jual banyak produk, banyak la komisen yang akan korang dapat. ia macam makin rajin korang berusaha, makin banyak la pulangan yang korang akan dapat, tengok aku dah wat hypothesis dah. haha,,

Dulu aku berkecimpung dalam kancah ne, punya susah nak cari rejeki tau, huhu,, biasa la aku kan xpandai nak bermain kata ne, aku lak jenis yang cakap direct je, berterus-terang kata kan, haha,,, stop cite sal aku, biar aku cite ape kelayakan yang di perlukan oleh seseorang yang ingin berkecimpung dalam kancah yang amat berbahaya ini, haha.. kelayakan pertama adalah, korang boleh bercakap, sebab bukan semua orang bertuah tau, sebab korang perlu cakap untung mencari sesuap nasi,, huhu,, 


Yang kedua adalah korang mesti la cute, comel, encem, kacak dah sewaktu dengan nye, haha,, sebenarnya ia adalah satu kelebihan kalau korang mempunyai wajah yang cantik, cute and so on,,, berwajah menarik nye bergantung kepada produk yang ingin dijual la. contohnye, ingin jual produk kecantikkan tapi sang penjual tu macam mak lampir, korang nak beli x produk tu, yang paling penting personaliti kita, tok jadi sorang selesperson yang berjaya, kita mesti mempunyai personaliti yang menarik, haha,, kalau korang yang berwajah BABYFACE, anda lah orang yang company cari, haha,, mesti ramai customer korang nanti, UNTUNG LA.. haha

Kelayakan yang paling penting adalah gedik,, haha,,, it's true k. bukan aku sengaja auta, gedik ne bukan la gedik yang over tu, ne jenis gedik untuk menjual, haha... biasa nye yang paling berjaya adalah kaum perempuan,, sebab puan ne mudah ngat mengedik,, haha,, dorang ada kelebihan, so korang sila guna kan kelebihan ada, tapi ingat jangan terover, t benda laen lak terjual, yang tu aku xtau la, korang pandai over, pandai la korang tanggung. cite bab gedik ne, aku nye senior kat tempat aku keja lu, dy boleh jual produk yang berharga RM12K kepada seorang DATO, hebat x?? dy bukan jenis gedik pun kat luar, tapi bila dah keja, terus jadi orang laen, haha,,, sib xjadi DATIN no 2 je,, haha

NOTE :
Selamat berkecimpung dalam bidang ne, haha

No comments:

Post a Comment