Wednesday, February 22, 2012

Bas

Dah sebulan lebih aku berada di negeri orang ini, merantua kata kan, nak wat macam mane, sekarang ne peluang untuk mencari rezeki berada di sini,, terima je la, mane tau laen hari, rezeki aku berada di negeri korang or di negara laen, haha... kepada peng"VIEW" blog aku dari negara laen, kalau ada kerja kosong jangan sengan dan malu untuk memberitahu aku ya,, haha,,, mesti korang xcaya kan yang VIEW blog aku ne ada United States, Russia, France, Brazil dan banyak ag,, paham ke dorang ape yang aku tulis ne, haha,, lupa lak eyh, ada google translate, so copy and paste je dalam google translate, dapat la ape bahasa yang korang nak tau, to outside reader, welcome to my blog,, haha... poyo suda mamat ne...  (*_*)"

Let continue dengan tajuk asal,, haha,, aku nak cite sal bas yang terdapat di Johor ne. macam aku cakap tulis tadi yang dah sebulan lebih aku berada di sini so aku nye kenderaan rasmi adalah bas, public bas,, dah bertahun kot aku xnaek public bas.. macam berkurun lama nye xnaek, sib still ag pandai naek bas,, mula-mula aku start naek public bas masa umur 13 tahun, kalau xsilap la,, sampai umur 17 tahun, lepas tu dunia perbasan ne aku tinggal jauh,, haha,, till now, aku kembali ke dunia yang telah lama aku tinggal kan,, mesti bas-bas ne rindu sama aku kan,, aku pun rindu sama kamu,, haha..


Bukan aku nak story sal sejarah aku dan bas, aku just nak cite nape tambang bas xsama eyh, walaupun jalan yang di lalui sama dan tempat yang di tuju juga sama,, adakah mereka ingin mengambil keuntungan dengan mengena kan tambang yang mahal kepada customer, adakah kita sebagai customer perlu membuat aduan, sila pikir-pikir kan,, haha...

Setelah kajian yang agak mendalam di buat, aku dapati yang dari tempat aku ke ofis jarak nye hanya lah 11.4km je. kalau naek keta dalam 11 minit tu kalau xde jam yang terok. kalau jalan kaki mau lenguh kaki ala,, tapi perjalanan hanya makan masa 2 jam 7 minit je, kalau betol la kena jalan kaki kan, kul berapa agak nye aku kena bertolak dari umah supaya aku sampai kat ofis kul 8.00 pagi. mesti kul 6 dah kena 5 45 dah kena gerak dari umah, pastu kena bangun kul 5 pagi, bapak r, ingat aku keja kat singapore je, kat danga bay je kot, xperlu la nak bangun awal ngat, haha...

So kenapa perlu di cas sampai RM2.50 untuk perjalanan yang sekejap itu, haha,, aku binggung dan pelik, paling mahal tambang yang aku bayar ada RM2.50 dan dy punya keselesaan amat teruk. dah la aku kena berdiri sepanjang perjalanan ke umah pastu berhimpit-himpit lak, macam ikan dalam tin sardin,, dah tau ramai customer dalam bas tu xpayah la ngada nak ambik ag, dem... ayat yang driver bas tu guna amat aku xsuka, "masuk dalam sikit". tapi bila kena dengan nada yang betol jadi lawak pun ada gak haha...


Tambang yang paling murah aku dapat adalah RM1.70 tok perjalanan satu hala, kalau korang nak perjalanan dua hala korang kena total sendiri la ya, korang kan semua nye bijak-bijak,,, tapi setakat ne hanya 4 jenis tambang je yang aku tau untuk perjalanan dari skudai ke danga bay, dua aku sebut kat atas and dua ag berharga RM 2.00 dan RM2.10.

NOTE :
Pakcik jangan la kenakan tambang yang mahal, saya xmampu nak bayar, saya kan pelajar ag,, hihi




















No comments:

Post a Comment