Saturday, September 3, 2011

Raya

Raya tahun ne di sambut bersama-sama dengan hari merdeka, so jadi la merdeka raya,, biasa la,, dah bulan beranak pada bulan ogos, lebih-lebih lagi dekat dengan hari merdeka.. anak bulan syawal tu akan akan jadi anak merdeka gak, haha... Rutin tahun ne macam tahun-tahun biasa je, walaupon sambut bersama-sama dengan merdeka, yang kurang ne tahun ne, aku nye duit raya makin kurang, xbes tol.. budak yang umur 1 or 2 tahun lebih banyak duit raya dari aku, mane boleh macam tu,, sepatutnye, orang dewasa la yang dapat duit raya banyak, ia kena ekot teori makin besa makin banyak duit dapat, kan bes kalu macam tu,, budak-budak yang umur dapat RM 1 aku dapat RM 10 ke, RM 50 ke.... baru bes, baru kaya,,

Raya pertama aku beraya di kampung cik na je,, dari pagi sampai petang, sebelum p ke kampung cik na, aku di hujani dengan kedatangan sepupu-sepupu aku yang datang ke umah nak bertemu dengan pak cik dy kan, so aku layan je la,, orang datang umah kan, kena layan, menghormati tetamu, haha,, lepas tu terus ke kampung cik na, yang terletak agak jauh dari umah kami, haha, perjalanan mengambil masa lebih kurang 30 minit, jauh kan, haha,, baru ku tau ada sepupu aku yang tak pandai cakap melayu, baget mat saleh r tu, haha, tapi tak pe, aku layan je, di sana gak, bibik bagi duit raya doe kat aku,, korang ada,, bibik tu,, hebat kan bibik kat umah nenek aku, haha... aku dengan besa aty menerima je, haha,,, dah orang bagi kan terima je la,, rezeki jangan di tolak, bala jangan di cari,, tol x??


Raya kedua lak aku ke kampung cik wan, p sana macam biasa la,, konvoi ramai-ramai, bes kot,, p dari satu umah ke satu umah,, semua nye sedara mara je, xleh orang laen, haha,,, umah orang special tak p sebab sekarang ne tak de yang special ag, haha,, tunggu la dalam 2 or 3 tahun ag, haha,, aku siap wat kad ag, ajak korang datang,, jangan datang dengan tangan kosong lak, haha,,, walaupun aku yang nak jamu korang dengan makanan, haha,,, 

Raya ketiga p balik ke kampung cik na, ini disebabkan oleh ada rumah terbuka pada siang hari dan majlis tahlil dahn malam hajat pada malam hari, aku jadi tukang sibuk je sana,, haha,,, walaupon penat melayan tetamu yang datang makan, and penat dengan makan makanan yang terhidang depan mata, haha,, dari satu ke satu makanan yang aku santap, dah bulat perut masa tu, haha,, lepas tahlil dan solat hajat, kami sudah kan dengan pertunjukkan bunga api yang orang maen masa keraian or sambut kemerdekaan,, malam tu langit di kampung cik na di terangi dengan cara bunga api, haha,, lawa siot,, aku xsempat nak ambik video la,  tapi xpe, korang tanya je MR GOOGLE ape itu bunga api dan bagaimana bunga api, mesti MR GOOGLE dapat bagitau, haha

Kalau ada duit raya lebih tu, jangan lupa bagi kat aku ya,, boleh lepas topap ke, lepas minyak keta, moto ke, dah cukup la,, haha,, 

No comments:

Post a Comment