Tuesday, March 15, 2011

Gempa di Japan..

Aku rasa terpanggil tok menulis sal gempa dan tsunami yang berkalu di japan. walaupun kita semua tahu yang Japan adalah sebuah negara maju dan telah menyiapkan setiap penduduk nye dengan segala kemudahan supaya rakyat nya selamat dari bencana alam, tapi itu semua adalah usaha manusia, kita tidak mampu tok melawan kuasa yang sang pencipta.

Kerajaan Japan telah meluluskan undang-undang yang memastikan bangunan tinggi, kilang, stesen jana kuasa, jambatan dan stesen kereta api memiliki binaan atau kelengkapan untuk menahan gegaran yang lebih kuat bagi mengurangkan kemusnahan. Disamping itu, Japan juga mengiatkan latihan untuk menhadapi gempa bumi yang diadakan secara berkala di sekolah dan tempat kerja. 

Bagi yang berkemampuan, hulurkan derma bagi membantu mereka yang memerlukan. walaupun berlaenan bangsa, agama, wana kulit, bahasa, negara. wana kulit pun masuk sama eyh?? aku xpaham la. ada je orang japan yang wana itam, bukan semua orang japan putih.. hehe.. Lady Gaga telah menjual gelang yang direka oleh beliau.

masalah yang berlaku di Japan mengakibat kan line tenet umah aku jadi slow. aku pun xtau ape kaitan nye dengan gempa dengan line tenet, hehe..
ne persamaan yang sempat aku pk...

    gempa = line tenet slow  (1)
lebih limit = line tenet slow  (2)

kalau kita sama kan persamaan 1 dan persamaan 2, akan terkuar la gempa = lebih limit. so xnak gempa jangan guna sampai lebih limit. ( just kidding). haha

note : ape yang berlaku ada hikmah nya, kita perlu hadapi nye dengan sabar. ape yang aku tulis dalam post ne ada yang fakta dan ada yang auta, tapi tok kali ne, banyak FAKTA dari auta.. hehe

No comments:

Post a Comment