Thursday, April 23, 2020

PKP

Walaweiii,,,,

lama xupdate. last update 2013. masa tu tak terlintas dalam benak fikiran manusia yang pada tahun kereta terbang manusia terkurang lebih awal dari syaitan, hihihi... banyak benda terjadi dalam hidup ne dalam masa tujuh (7) tahun ne. yang penting dalam masa ne siapa sangka, aku telah bertukar kerja dari KL ke Klang. nak cite pasal ape yang terjadi dalam tempoh 7 tahun ne memang berjela la tulisan aku, untuk masa sekarang ne, memang tak la aku nak tulis. 

Aku nak cite pasal Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang diumumkan oleh PM bermula 18 Mac 2020 telah dilanjutkan sehingga 12 Mei 2020, dah masuk fasa ke-4 woi. dekat 8 minggu. lama tuh. boleh mati kutu duk umah. tapi apa boleh buat. follow je. itu je yang mampu kita buat untuk atasi penyakit ni. 

Sepanjang PKP ne, ada perkara yang aku tak penah buat, aku buat.. bagi aku pelik la, mungkin bagi orang lain itu biasa. sepanjang aku bernafas atas muka bumi ne, aku tak penah buat complete dish. haha.. maksudnya adakah

                  1. Pergi kedai beli lauk,
                  2. Bersihkan lauk
                  3. Sediakan barang masak
                  4. Masak
                  5. Kemas dapur
                  6. Makan

Aku ne jenis pemalas yang amat untuk masak. biasa nye aku just beli je makanan, paling rajin pun aku tuang air panas dalam megi. kalau aku ada beli buah yang kena buang kulit, if xde orang buang kulit buah tu, buruk la buah itu dalam peti. sebab tu aku suka beli buah anggur je. senang, basuh and makan. lagi best kalau dapat yang seedless. nikmat hidup. hahaa... 

Sepanjang PKP ne, ak dah masak dekat 5 dish. satu pencapaian yang boleh dibanggakan. walaupun rasa ala kadar je, tapi boleh la untuk aku makan sorang. kalau untuk buka kedai tu, kena banyak belaja dan belatih la. Yang paling aku suka masak adalah Tom Yam, sebab campak je, xperlu banyak barang kena potong. hahaha.. guna pulak pes yang dah siap. senang hidup.

Bagi manusia macam aku, waktu macam ne adalah waktu terbaik untuk belaja masak. walaupun makan simple hanya telur goreng. hihihi... aku ada la terbaca satu group dekat FB ne, lupa nama group (faktor usia). pasal ape yang dimasak la, ada yang jadi ada yang xjadi. tapi bile aku perati dengan teliti, ada gak yang macam sengaja masak xjadi, just untuk buat lawak. adoi, makanan kot plus ko dah membazir. tak elok. kurangkan pembaziran. kita xtau ape yang akan terjadi dimasa hadapan.

So far, aku still lagi virgin tik tok. hahaha.... tapi xtau la, dengan extend PKP ne. adakah aku masih lagi virgin or not (Tik Tok).... hahahahahaha. tunggu.... 

Nasihat aku, patuhi arahan yang dikeluarkan. stay at home, keluar bile perlu, jaga kebersihan, jangan membazir. 

Adios,,, Bye....

No comments:

Post a Comment