Saturday, May 4, 2013

Politik

Esok dah 5 Mei 2013, tarikh yang akan ku ingati kerana tarikh tu adalah 1st time aku menjalankan tanggungjawap aku sebagai rakyat Malaysia. korang jangan cakap korang xtau tarikh ape tu, kalau korang xtau tarikh ape, memang sah korang bukan rakyat Malaysia (MAYBE). haha... negara kita dah nak masuk 13 kali mengadakan pilihanraya. Pilihan Raya Umum (PRU) ini diadakan setiap 5 tahun sekali. aku mengajar sejarah cikit ne, haha. sampai ke hari ini 4 Mei 2013 jam 11.30 malam yang berbaki lebih kurang 30 minit je lagi untuk berkempen aku still ag xtau aku nak undi mane.


Panjang giler aku punya pendahuluan aku, tapi tak pe bukan selalu pun kan, entry kali ne adalah pasal PRU yang ke-13 iaitu esok.. zaman sekarang bukan zaman PRU kali ke-1,2 or 3. perlukan tenaga kerja yang ramai. sekarang ne zaman sudah moden, ape kata korang berkempen melalui media massa or social media, itu adalah lagi senang untuk korang rapat dengan golongan muda, berdasarkan kajian yang aku jalankan, calon perlu keja lebih untuk pikat golong muda terutama yang BABYFACE macam aku ne, menang susah nak pikat. hahaa...

Aku rasa dah cukup panjang aku membebel di atas tu, sekarang ne aku nak berkongsi ape yang aku xsuka pasal politik ne, yang aku paling tak suka adalah fitnah. kalau korang RAJIN baca paper or tengok TV. terlalu banyak fintah yang dijalankan oleh parti politik untuk meraih undi. kami golongan muda tidak mudah terima ape yang di perkatakan atau diwar-warkan tanpa selidik terlebih dahulu (SEGELINTIR). hahaha

Next, adalah poster. banyak poster yang di terdapat masa berkempen adalah poster yang tak patut di gunakan, sebagai contoh poster Tok Guru Nik Aziz tengah minum air dalam piring, dorang samakan dengan anjing yang sedang minum air, bodo betol kan. napak sangat orang yang buat poster tu tidak penah belaja pasal amalan RASULLAH, yang tang kawen 4 tu nak pulak ekot, yang laen xnak ekot, huhuhu,, 

Orang menggunakan budak-budak yang bawah umur untuk berkempen bagi aku adalah orang yang terdesak untuk mencapai kejayaan. aku berasal dari kg. so aku tau bagaimana suasana kg, dan bagai mana budak-budak ne digunakan oleh sesetengah orang untuk berkempen, budak-budak ne xkan berkempen kalau xde habuan nya. lagi satu, budak-budak ne mudah terpengaruh dengan cerita-cerita yang dorang dengar dari orang-orang sekitar. pesan aku untuk budak-budak ne, belajar la dulu biar dapat kenal dunia dulu, xpayah korang nak join politik ne, rosak korang nanti.

Lagi satu, aku xtak suka bila korang politik kan agama, sebagai contoh, ada yang mengatakan undi or masuk parti ini adalah berdosa, haram, kafir, sapa kita nak tentukan dosa pahala seseorang, walaupun tinggi mana pun korang belaja, best student macam mane pun, korang still ad xde hak nak menentukan dosa seseorang. orang yang menghina ulama adalah orang yang bodo bagi aku, for your information, boleh di anggap sebagai penganti para nabi. 

Bagi aku la, politik ini adalah sesuatu yang kotor dan buruk, kat kira la mane-mane politik bila dah terjebak dalam tu memang susah nak berpatah balik, antara yang kotor tu masih ad yang tak seberapa nak kotor, so gilap la yang xseberapa itu supaya tidak kotor. makan dalam, haha.

NOTE : 
aku still konpius, dah tiba hari mengundi. selamat mengundi

No comments:

Post a Comment